Poslání služby
Posláním Občanské poradny SPOLEČNĚ-JEKHETANE je poskytovat informace, rady, aktivní pomoc a asistenci lidem v nepříznivé sociální situaci, kterou neumí nebo nemohou řešit sami.
Nepříznivá sociální situace je chápána jako situace, kdy zájemce:
- je zadlužený nebo předlužený,
- má nízké sociální kompetence nebo dovednosti,
- se neorientuje v oblasti sociálního zabezpečení (sociální dávky, důchody a podobně),
- se neorientuje v běžných oblastech práva (rodinné, trestní, pracovní, občanské soudní řízení, občanský zákoník a další),
- je obětí trestného činu,
- je nezaměstnaný,
- žije v nevyhovujících bytových podmínkách nebo je ohrožen ztrátou bydlení,
- je ohrožen chudobou a sociálním vyloučením,
- vede rizikový způsob života,
- neorientuje se ve veřejné správě (úřady, instituce: např. Policie ČR, soudy, Úřad práce ČR),
- neorientuje se ve spotřebitelské problematice (např. předváděcí akce, smlouvy o dodávkách energií, smlouvy o telekomunikačních produktech).
Cíle služby
- Uživatel, který získal informace, jak samostatně řešit běžné záležitosti osobního života (bydlení, hmotné zabezpečení, příjmy, zdravotní péče, zaměstnání, rodina, mezilidské vztahy, sociální péče).
- Uživatel, který na základě rady získané v poradně, je zodpovědný za své jednání a dokáže posoudit jeho důsledky (dluhová problematika, problémy se zákonem).
- Uživatel, který s aktivní pomocí poradny zná svá práva a povinnosti (orientace v zákonech).
- Uživatel, který s asistencí poradny umí komunikovat tak, aby obhájil své oprávněné zájmy (sepisování návrhů, žádostí, odvolání na veřejné instituce).
Cílová skupina
Osoby starší 18 let, které se nacházejí v nepříznivé sociální situaci.
Zásady poskytování služby
- Individuální přístup
Pracovník poskytuje službu podle individuálních potřeb uživatele.
- Nestrannost
Pracovník poskytuje službu bez ovlivnění svými předsudky, postoji či pocity; ke všem lidem přistupuje stejně.
- Respekt
Pracovník respektuje vlastní rozhodnutí uživatele.
- Mlčenlivost a diskrétnost
Pracovník nesděluje třetím osobám žádné skutečnosti týkající se zájemce nebo uživatele, které se dozví v souvislosti s poskytováním služby.
Diskrétnost nemůže být zajištěna při zpracování a podání návrhu na povolení oddlužení, neboť veškeré údaje uživatele obsažené v jeho návrhu jsou volně dostupné ve veřejném insolvenčním rejstříku vedeném Ministerstvem spravedlnosti ČR. S tímto postupem je uživatel seznámen písemnou formou na Prohlášení uživatele služby – oddlužení, které vlastnoručně podepisuje. Z jeho návrhu, který se stane dnem podání veřejně dostupným, je zcela patrné, že tato konkrétní osoba byla našim uživatelem, neboť Občanská poradna SPOLEČNĚ-JEKHETANE jako zpracovatel návrhu v něm musí být jasně označena.
- Bezplatnost
Služba je poskytována bezplatně.