Práva a povinnosti uživatelů služby
Práva uživatele služby:
- vyjádřit se ke službě, podat stížnost,
- nahlížet do dokumentace, která je o něm vedena, nebo k tomu zplnomocnit jinou osobu,
- ukončit smlouvu bez udání důvodu,
- požádat o změnu klíčového pracovníka,
- vystupovat anonymně,
- rozhodnout o řešení svého problému,
- změnit svou zakázku,
- mít ochráněny své osobní údaje,
- na individuální přístup při řešení zakázky,
- na bezplatné poskytnutí služby,
- na diskrétnost prostředí,
- na důstojné a rovné zacházení,
- na písemné potvrzení v případě odmítnutí poskytnutí služby a písemné potvrzení o uzavření ústní smlouvy,
- rozhodnout se, zda bude jeho problém konzultován s třetí stranou v rámci trojstranného kontraktu,
- být při poskytování služby doprovázen rodinným příslušníkem nebo jinou osobou,
- na všechny informace, které se týkají řešení jeho zakázky.
Povinnosti uživatele služby:
- dodržovat kroky dohodnuté spolupráce podle individuálního plánu,
- dopředu oznámit, pokud se nemůže dostavit na sjednanou schůzku,
- dodržovat dohodnutou dobu poskytování služby,
- nenapadat slovně ani fyzicky pracovníka služby,
- nepoškozovat dobré jméno ani majetek služby nebo organizace,
- neomezovat jiné zájemce a uživatele služby,
- v případě havarijní situace v budově organizace dbát pokynů pracovníka,
- dodržovat pravidla poskytování služby.
Práva a povinnosti pracovníka:
Práva pracovníka:
- odmítnout zájemce o službu nebo uživatele služby ze zákonných důvodů nebo vážných osobních důvodů na straně pracovníka,
- předat uživatele služby jinému pracovníkovi v odůvodněných případech,
- požádat o pomoc např. kolegu, vedoucí služby, metodika, supervizora,
- vzdělávat se a být pod supervizí vyplývající ze zákona č. 108/2006 Sb., v platném znění,
- mít vhodné pracovní podmínky a odpovídající ohodnocení,
- ukončit spolupráci s uživatelem služby ze zákonných důvodů (zákon č. 108/2006 Sb.) a důvodů standardů služby (standard č. 4),
- má právo chránit svou osobu (právo odmítnout úkol zadaný zaměstnavatelem, který by pracovníka mohl ohrozit).
Povinnosti pracovníka:
- zachovávat mlčenlivost a být diskrétní, respektovat anonymitu uživatele služby,
- být nestranný – poskytovat rady a pomoc bez jakékoliv předpojatosti, neupřednostňovat jednoho uživatele služby před druhým, neposkytovat uživatelům služby činnosti mimo rámec služby,
- řešit situaci komplexně – zohledňovat všechny okolnosti zakázky uživatele služby,
- pracovat s uživatelem individuálně – přistupovat k uživateli služby vždy s ohledem na jeho potřeby, možnosti a schopnosti,
- podporovat nezávislost uživatele na službě – vede uživatele služby k samostatnosti při řešení jeho osobních záležitostí,
- chránit lidská práva a svobody – jedná zákonným způsobem a dodržuje zásady uvedené ve standardech služby,
- respektovat volbu uživatele – informuje uživatele služby o možnostech řešení jeho problému a seznamuje ho s důsledky jeho rozhodnutí, respektuje způsob řešení situace zvolený uživatelem,
- chránit důstojnost uživatele služby – respektuje lidskou důstojnost uživatele služby,
- seznámit uživatele služby se zásadami jejího poskytování,
- vzdělávat se a být pod supervizí vyplývající ze zákona č. 108/2006 Sb. v platném znění.